شستشوی پتوهای پشمی را به خشکشویی بسپارید

مشتری خشکشویی
اين بار مشتری خشکشویی ناتا می‌نویسد
۲۲ اسفند ۱۳۹۷
چگونه لباس ها را تا کنیم؟
۲۷ اسفند ۱۳۹۷

فصل بهار زمان آن است که پتوهای پشمی را تعویض و از پارچه های سبک تر استفاده کنیم. اما قبل از جمع کردن پتوها و ملافه ها چه کاری باید انجام داد؟ کلن توکر که صاحب فروشگاه شارک توث است (فروشگاهی در بروکلین که پتو، منسوجات و قالیچه‌های کلاسیک ارائه می‌کند) به این سوال پاسخ داده است. کارآفرینی که تنها نمی‌فروشد بلکه در طول یک دهه گذشته تجربیات گسترده ای را در زمینه نگهداری انواع پارچه و انواع پتو جمع کرده است.
او در پاسخ به سوال مشتریان درباره نحوه شستن پتوهای پشمی می‌گوید که به دلیل خاصیت ارتجاعی قابل توجه این الیاف، بهتر است که شست و شوی پتوهای پشمی توسط یک متصدی خشک شویی انجام شود. باید شست و شوی آن به صورت کاملاً ملایم و آرام در آب انجام شود. او همچنین توصیه می‌کند که بهتر است پتوهای پشمی به صورت مجزا شسته شوند.

در این قسمت به برخی از توصیه های او پیش از اینکه پتوهای پشمی را به یک متصدی خشک شویی بسپارید، اشاره شده است:

تکاندن و آویزان کردن
معمولاً همین که پتوهای پشمی را در معرض جریان باد قرار دهیدف کافی است تا تمیز شوند. این روش به نظر خوب و موثر می‌آید. آن را به خوبی تکان دهید و سپس آن را در مکانی که جریان باد وجود دارد آویزان کنید. باید به خاطر داشته باشید که چرک و آلودگی ها هر چقدر هم که دارای ابعاد کوچکی باشند اما به صورت جامد هستند. در واقع جریان هوا موجب زدودن آلودگی ها از روی منسوجات شده و باعث تمیز شدن آن می‌شود.

نحوه شستن پتوهای پشمی

نحوه شستن پتوهای پشمی

پاکسازی لکه ها به وسیله اسپری کردن

آیا نیاز است که یک مرحله بیشتر انجام شود؟ گاهی نیاز به دخالت یک متصدی خشک شویی نیست و پتوهای پشمی به کمک استفاده از مقدار کمی اسپری تمیز می‌شوند. بنابراین پیش از اینکه پتوی پشمی خود را به یک متصدی خشک شویی بسپارید، لکه های روی پتو را تشخیص دهید و به کمک اسپری آن لکه ها را پا کنید.

این نکته را همواره به یاد داشته باشید که پشم آب‌گریز است. این بدان معنی است که قسمت خارجی الیاف آن، از نفوذ آب جلوگیری می کند. لانولین (روغن پشم گوسفند) به طور طبیعی در پشم وجود دارد و در اکثر پشم ها بعد از مرحله تولید اقدام به حفظ این روغن می‌شود. لانولین مانند یک محافظ عمل می‌کند، دارای خاصیت آنتی باکتریال است و مانع نفوذ آب و آلودگی می‌شود. به همین دلیل هم پشم دارای خاصیت خود تمیزشوندگی است.
این در حالی است که اگر از آب داغ برای شستن پتوهای پشمی استفاده کنید، موجب افزایش سایز الیاف می‌شوید. حرارت خشک هم سبب آب رفتن و کوچک شدن پتوهای پشمی می‌شود. بنابراین اسپری کردن بهتر از غوطه ور کردن پتو در آب است.

استفاده از خشک کن هم توصیه نمی‌شود اما می‌توانید برای حذف لکه های آلودگی و چربی از سرکه رقیق شده با آب (۳/۱ سرکه و ۳/۲ آب) استفاده کنید. اگر لکه، رنگی است باید از ثابت بودن رنگ آن (پخش نشدن رنگ) اطمینان حاصل کنید. برای آزمایش لکه می‌توانید از یک پارچه سفید مرطوب استفاده کنید. اگر رنگ لکه از بین رفت پس دارای رنگ ثابت نیست و نیاز به دخالت یک متصدی خشک شویی است. اگر هم می‌خواهید لکه‌ای را که به تازگی ایجاد شده، پاکسازی کنید، آب معدنی گازدار را امتحان کنید. آب گازدار برای تمیز کردن لکه موجود بر روی پشم می‌تواند موثر باشد. در واقع حباب های هوا آلودگی را به دام انداخته و موجب تمیز شدن آن می‌شوند.

بهتر است که شست و شوی پتوهای پشمی توسط یک متصدی خشکشویی انجام شود.

بهتر است که شست و شوی پتوهای پشمی توسط یک متصدی خشکشویی انجام شود.

شستشو فقط با مقدار کمی صابون
اگر تصمیم به شستن پتوهای پشمی خود گرفتید، آنها را بشویید. اما لازم است که از ملایم و خنثی بودن PH صابون اطمینان حاصل کنید. معمولا روی صابون‌ها نوشته شده که آیا حاوی PH هستند یا نه اما به طور کلی اگر در هنگام شستشو صابون شروع به کف دار شدن کرد، صابون مناسبی را انتخاب نکرده‌اید. صابون‌ها یا کلاً شوینده‌هایی که از پتوهای پشمی محافظت می‌کنند آنهایی هستند که بر پایه روغن ساخته شده‌اند. با همه اینها می‌توانید پیش از خیساندن کل پتو در آب و صابون، ابتدا بخش کوچکی از آن را با صابون بشویید و بعد، همه پتو را به صابون آغشته کنید.

هرگز از پاک کننده های قوی استفاده نکنید چون باعث از بین رفتن سطح پتو می شوند. نکته دیگر اینکه از چلاندن و چنگ زدن پتوی پشمی خودداری کنید چراکه به الیاف صدمه وارد کرده و باعث تغییر شکل آن می شود. فقط آن را در محلول غوطه ور کرده و اجازه دهید تا مخلوط کار تمیزکاری را انجام دهد. صابون با آب واکنش داده و آلودگی ها را بدون نیاز به چنگ زدن از بین می‌برد.