بخارشويي در خشك شويي هاي طراز اول

خشك شويي ها و كسب وكار سبز
۲۱ شهریور ۱۳۹۷
خشک شویی لباس های شب و مجلسی
۲۵ شهریور ۱۳۹۷

بخارشويي شيوه تازه اي از شستشو كه اخيرا مورد توجه قرار گرفته در خشكشويي ها اگرچه قابل انجام است اما شيوه مرسومي نيست و خشك شويي هاي طراز اول آن را به مشتريان خود پيشنهاد نمي دهند. خشكشويي هاي طراز اول معتقدند كه بخارشويي تنها در مواردي كاربرد دارد كه قبلا در فرايند شستشو از شوينده حلال آب استفاده شده باشد.

اساسا خشكشويي هاي طراز اول مي دانند كه چون بخارشويي با حرارت بسيار زياد همراه است، لباس ها در هنگام بخارشويي نبايد با فشار گرما تغيير شكل دهند.

خشكشويي هاي طراز اول همچنين براي بخارشويي لباس ها دستگاه طراحي شده يا سيستمي شبيه به آنچه در ماشين هاي لباسشويي صنعتي وجود دارد، ندارند. در حقيقت خشكشويي هاي طراز اول از همان بخارشوي هايي استفاده مي كنند كه نازل دارد و بخار لازم را به لباس مي دهد.

با همه اينها خشك شويي هاي طراز اول ، در شستشوي برخي اقلام ناچارند از شيوه بخارشويي براي شستن استفاده كنند. به عنوان مثال خشكشويي هاي طراز اول براي تميز كردن لوردراپه از بخارشويي كمك مي گيرند چراكه دراپه ها در هر روش ديگري غير از اين، دچار شكستگي، پارگي و يا تغيير شكل مي شوند.

شستشوي لوردراپه

اساسا اينكه براي تميز كردن كدام پارچه ها مي توان از اين سيستم شستشو استفاده كرد و براي كدام پارچه ها هرگز نبايد از اين شيوه كمك گرفت، موضوع بسيار ظريف و تخصصي اي است. نمونه بسيار خوب، پارچه اي مثل ابریشم است كه هم مي تواند با بخار تميز شود و هم مواردي وجود دارد كه نبايد براي شستشوي آنها از بخار استفاده كرد. در واقع، يك اصل كلي وجود دارد كه بر اساس آن، لباس هاي ابريشمي نبايد با آب شسته شوند بلكه يا بايد خشكشويي شوند يا بخارشويي. با این حال، همين اصل مي گويد كه هر لباسي كه ابريشمي باشد، نبايد بخارشويي شود.

اما خشك شويي هاي طراز اول در شستشوي كدام پارچه ها و لباس ها هرگز نبايد از از اين سيستم شستشو كمك بگيرند؟ پارچه ها و لباس هايي از جیر، توری ابریشمی، برخي از انواع ابریشم، پارچه های موم شده، مخمل، لباس هاي چرم یا هر لباس و پارچه دیگری که داراي تزئينات، سنگدوزي يا مليله دوزي و غيره است، نبايد با بخار شسته يا تميز شوند.

همچنین برخي از خشكشويي هاي طراز اول بخارشويي را برای لباس هايي که پس از شستشو به شدت سنگين مي شوند، مثل حوله ها پيشنهاد می كنند چراكه معتقدند بخار به عنوان یک ضد عفونی عمل می کند، اما همين توصيه هم هميشه كاربرد ندارد و قبل از اقدام بايد برچسب مراقبت از لباس بررسی و به دقت مطالعه شود.

به طور کلی، خشكشويي هاي طراز اول معتقدند كه از اين سيستم شستشو می تواند به کاهش حساسیت ها، کشتن میکروب ها در پارچه، برداشتن چین و چروک ها، و نو نگه داشتن اثاث خانه و برخي لباس ها كمك كند.

اگرچه بخارشويي مي تواند منجر به آسيب به البسه شود، استفاده از بخارشوي ها براي تميز كردن اثاثيه و لوازم خانگي تاثير به سزايي دارد. گفته مي شود كه تکنولوژی بخار قابلیت ضد آلرژیک دارد و موادي را كه آلودگي هاي آلرژيك دارند، از بین می‌برد؛ چيزهايي همانند گرد و غبار خانگی‌، موی حیوانات‌، گرده‌های گیاهان و حتی شوره‌ سر را که همگی حساسیت زا هستند.