راهنمای خرید ماشین لباسشویی
۱۱ شهریور ۱۳۹۸
انتخاب رنگ مد روز برای لباس مجلسی
۱۶ شهریور ۱۳۹۸

بالش و متکاهایی که زیر سر می گذاریم، یکی از کلیدی ترین اشیایی هستند که اگر همیشه تمیز بمانند و خوب از آنها نگهداری و مراقبت کنیم، در طول سال کمتر مریض می شویم. بالش ها یکی از اسباب و وسایل خواب هستند که به شدت در معرض کثیفی و البته انتقال میکروب، کپک زدگی و قارچ قرار دارند. بنابراین شستشو و همچنین فراگیری نکاتی درخصوص مراقبت از بالش ها هم اتاق خواب شما را خوشبوتر می کند و هم سلامتی تان را تضمین.

مراقبت روزانه از بالش ها

پیش از اینکه سراغ نکات مهم درخصوص شستشوی بالش ها برویم، به ذکر نکاتی می پردازیم که مربوط به مراقبت از بالش ها می شوند. یکی از بهترین راه های مراقبت از بالش ها استفاده از روبالشتی است. از آنجاکه ما خودمان عادت داریم بالش هایمان را از پر درست کنیم، معمولا آنها را در چندین لایه می پیچیم تا پرها در لایه های پارچه های کتان یا تترون مخفی شود و بیرون نیاید. همین ترفند به دیرتر کثیف شدن بالش ها منجر می شود اما طی سال های اخیر که لوازم خواب آماده به طور گسترده ای وارد کشور و سبک زندگی مان شده، باید دقت بیشتری برای نگهداری و مراقبت از بالش ها به خرج دهیم. از آنجاکه این بالش های آماده در تنها یک لایه از پارچه قرار گرفته اند، بیشتر در معرض کثیفی قرار دارند. بنابراین بهتر است اگر از این بالش ها استفاده می کنید، برایشان دو روبالشی مجزا هم بخرید و به جای اینکه بالش ها را برای شستشو به خشکشویی دهید، روبالشتی ها را بشویید. 

همواره به یاد داشته باشید که بالش های جدید با فوم ها و مواد خاصی پر شده اند که اگر در معرض آب و شستشو قرار بگیرند، صدمه می بینند. بنابراین باید تمهیداتی بیندیشید که کمتر شسته شوند.

مراقبت از بالش ها

اقدام دیگری که باید درباره مراقبت از بالش ها انجام دهید این است که هر از چندگاهی آنها را در معرض هوای باز و در معرض نور آفتاب بگذارید. نور آفتاب علاوه بر کشتن میکروب ها و ذرات ریز میکروسکوپی که منتقل کننده بیماری هستند، بوی بد بالش ها را هم از بین می برد.

شستشوی بالش ها

دستورالعمل خشک شویی ناتا برای شستشو و تمیز کردن بالش های پری که خودتان درست کرده اید، همان روش هایی است که مادربزرگ، پدربزرگ هایمان به کار می بردند. اما اگر بالش های آماده را خریداری کرده اید، از دستورالعمل های خاص ما می توانید استفاده کنید.

پیش از هر اقدامی، ابتدا به درز بالش ها دقت کنید. اگر پاره شده اند، آنها را بدوزید تا مواد داخل بالش در حین شستشو بیرون نیاید.

بالش های آماده معمولا این قابلیت را دارند که خشکشویی شوند اما با این حال، برچسب مراقبت از آنها را بررسی کنید. اگر هم میخواهید آنها را در ماشین لباسشویی بشویید، اولا حتما از آب سرد برای شستشوی آنها استفاده کنید و ثانیا درجه ماشین را روی کمترین چرخش قرار دهید. به یاد داشته باشید که بسیاری از بالش های آماده نیز از پر درست شده اند و چرخش بیش از حد یا آب داغ می تواند بالش را خراب کند.

مراقبت از بالش ها

برای اینکه بالش ها به سرعت خشک شوند، یا آنها را باید در خشک کن بیندازید که گزینه جالبی نیست چون به بالش آسیب می زند. و یا باید آنها را در هوای آزاد و زیر نور خورشید قرار دهید. اما اگر تصمیم به استفاده از خشک کن گرفتید، درجه گرمای ماشین را تا جایی که می توانید پایین بیاورید. با همه اینها توصیه ما این است که اگر مطمئنید که محتویات بالش تان از پر است، آن را به خشکشویی ببرید چون خشک کردن پر کاری بسیار سختی و تقریبا در خانه غیرممکن است و امکان دارد بالش های عزیزتان را از دست بدهید.

نکته مهم بعدی اینکه بالش هایتان را زیاد از حد نشویید و برای اینکه پاکیزه بمانند، از همان روبالشتی ها استفاده کنید. شستشوی بیش از حد بالش ها باعث از بین رفتن چربی طبیعی مواد داخل آنها می شود و در طول زمان، آنها را خراب می کند.