چگونه می‌توان از رنگ دادن لباس ها به يكدیگر پیشگیری کرد

شوینده های ملایم را بشناسیم
۲۹ بهمن ۱۳۹۷
مراقبت از ماشين لباسشويي
توصيه هاي خشكشويي ناتا براي مراقبت از ماشين لباسشويي
۴ اسفند ۱۳۹۷
چگونه می توان از رنگ دادن لباس ها به يكدیگر پیشگیری کرد
رنگ پس دادن لباس ها و محو شدن رنگ لباس ها یکی از کابوس‌های وحشتناک در هنگام شستشوی البسه است. توصیه‌های بسیار زیادی هم در فضای وب وجود دارد مبنی بر استفاده از نمک یا سرکه برای پیشگیری از این اتفاق. اما خبر بد آن است که نمک و سرکه هیچ تاثیری بر تثبیت رنگ لباس در هنگام شستشو ندارند. در حقیقت زمانی سرکه می‌تواند باعث تثبیت رنگ‌های اسیدی شود که از آن، در پروسه رنگ کردن لباس استفاده شود.
نمک نیز هنگام رنگرزی استفاده می‌شود تا رنگ به تار و پود پارچه نفوذ کند. اما ریختن نمک در میان لباس ها با این هدف که لباس ها به همدگیر رنگ ندهند، بی‌فایده است.
اگر نمک را امتحان کردید و به نظرتان رسید که این روش موثر بوده، به دلایل دیگری بوده است. البته برندهایی در خارج از کشور وجود دارند که مواد تثبیت کننده رنگ لباس را به بازار عرضه می‌کنند. ما این مواد را در ایران نداریم بنابراین تنها راه های موثر برای اینکه لباس ها به یکدیگر رنگ ندهند، اینهاست:
راهنمای موثر برای جلوگیری از رنگ دادن لباسها
نکته اول اینکه بسیاری از ما لباس ها را مداوم و مرتب می‌شوییم. این وسواس که لباس‌ها با شستشوی ملایم یا با یک بار شستشو تمیز نمی‌شوند، باعث محو شدن رنگ لباس می‌شود. این مورد را باید جدی بگیرید به خصوص درباره لباسهایی که از پارچه های ظریفی همچون ابریشم دوخته شده‌اند.
بنابراین قبل از شستن یک لباس این سوال را خیلی جدی از خود بپرسید که آیا لباستان واقعا کثیف است؟ در ضمن باید بین کثیف بودن لباسها و بو دادن آنها تفاوت قائل شوید. اگر لباس واقعا کثیف نیست، آن را در برابر آفتاب و هوای آزاد قرار دهید تا بوی نامطبوعش زدوده شود. اگر فقط یک گوشه از لباس کثیف و لکه دار شده است، سعی کنید لکه را از لباس پاک کنید. رنگ پس دادن لباس ها شستشوی البسه تثبیت رنگ لباس محو شدن رنگ لباس ها
شستشوی البسه و جلوگیری از رنگ پس دادن لباس ها

شستشوی البسه و جلوگیری از رنگ پس دادن لباس ها

نکته دوم، استفاده از آب سرد است. آب داغ به خودی خود می‌تواند پارچه را به رنگ دادن تحریک کند. در عین حال در انتخاب شوینده مناسب دقت کنید. شوینده ای را برای شستن لباس های رنگی استفاده کنید که در آب سرد هم عمل کنند.رنگ پس دادن لباس ها شستشوی البسه تثبیت رنگ لباس محو شدن رنگ لباس ها

نکته سوم هم این است که سایش لباسها به یکدیگر در ماشین لباسشویی، به آزاد شدن رنگ البسه می‌انجامد. این اتفاق همچنین یکی از عوامل اصلی محو شدن رنگ لباس ها در طولانی مدت است. شما می‌توانید این میزان از اصکاک و سایش را با کم کردن زمان شستشو کاهش دهید.
مراقبت در هنگام و بعد از شستشو  رنگ پس دادن لباس ها شستشوی البسه تثبیت رنگ لباس محو شدن رنگ لباس ها
برای کنترل رنگ پس دادن لباسها به یکدیگر و محو شدن رنگ لباس ها ، می‌توانید زیپ یا دکمه لباس را ببنید و آنها را به صورت پشت و رو بشویید. این مورد مخصوصا درباره شسشتشوی لباس های جین کاربردی است. چون جین ها اساسا زود رنگ پس می‌دهند. وقتی می‌دانید لباسی رنگ پس می‌دهد یا می‌خواهید رنگ اصلی لباس تغییر نکند، از دور آرام ماشین لباسشویی استفاده کنید. رنگ پس دادن لباس ها شستشوی البسه تثبیت رنگ لباس محو شدن رنگ لباس ها
نکته بعدی اینکه چون آفتاب، تاثیری شبیه به سفیدکننده ها دارد، لباسها را در سایه پهن کنید. همچنین به شدت از انجام دو کار بعد از شستشوی لباسها خودداری کنید:  رنگ پس دادن لباس ها شستشوی البسه تثبیت رنگ لباس محو شدن رنگ لباس ها
اول استفاده از خشک کن و دوم، نگاه داشتن لباسهای شسته شده و مرطوب برای طولانی مدت در ماشین لباسشویی.
حرف آخر اینکه اگر باوجود رعایت همه این نکات، باز هم لباسهایتان رنگ دادند، لباسها را به خشکشویی ببرید. در این مرحله کار دیگری از شما برنمی آید. درباره لباسهایی که رنگشان محو شده نیز می‌توانید از خشکشویی بخواهید که لباستان را رنگ کند.  رنگرزی لباس در خشکشویی ها بهترین گزینه در این موارد هستند.