تاریخچه ساخت و تولید پودر لباسشویی

چگونه بوی بد حوله ها را از بين ببريم؟
۱ تیر ۱۳۹۸
شستشو و مراقبت از پرده
توصیه هایی برای شستشو و مراقبت از پرده
۵ تیر ۱۳۹۸

تاریخچه ساخت و تولید پودر لباسشویی همانند هر کالای دیگری با نیاز پیوند خورده است. نیاز به شستن و تمیز کردن البسه، پوست و مو، آبا و اجدادمان را به ساخت انواع و اقسام پودرهای لباسشویی، سفیدکننده ها و نرم کننده ها وادار کرد. و تکامل این شوینده ها توسط ما که ندیده ها و نبیره های آنهاییم، ادامه دارد.

 تاریخچه ساخت و تولید پودر لباسشویی به طور مستقیم به تاریخچه اختراع صابون مربوط می‌شود. اولین نشانه های وجود صابون نیز برای نخستین بار در بابل یافت شد. نشانه هایی که می گفت اجدادمان صابون را ۴۸۰۰ سال قبل ساخته‌اند. در اسناد یافت شده از مصر باستان نیز شواهدی زیادی دیده می‌شود که مصریان از صابون استفاده میکرده‌اند. از حمام تا کلینیک ها و رختشوی خانه های آن موقع، صابون ها در همه جا نقشی ویژه ایفا کرده‌اند.

 در حقیقت  این رومی ها بودند که استفاده از صابون، روغن و خاکستر را محبوب و معمول ساختند. در آن زمان عموم مردم و همچنین خانواده های اشراف از محصولات شوینده -که غالب آن، صابون بود- استفاده می‌کردند. بعد از سقوط امپراطوری روم، در قرن ۵ میلادی، سنت شستشو در اروپا محو شد؛ اتفاقی که باعث شد تا وضعيت ضعیف بهداشتی بر این قاره حکمفرما شود و در نتیجه آن، مرض هايي همچون طاعون و امثال آن، تا هزار سال گریبان اروپایی ها را بگیرد و رها نکند.

اما بعد از قرن هفدهم یک بار دیگر وسائل شوینده و بهداشت به اروپا بازگشت.

تاریخچه ساخت و تولید پودر لباسشویی

تاریخچه ساخت و تولید پودر لباسشویی

بازگردیم به تاریخچه ساخت و تولید پودر لباسشویی. اولین گام‌های ساخت پودر لباسشویی به صورت صنعتی و در تولید انبوه طی جنگ جهانی اول مشاهده می‌شود. در سال ۱۹۳۰ زمانی که اقتصاد آلمان ضعیف و دسترسی آلمانی ها به صابون محدود بود، راه های تولید فراورده‌های الکی باز شد و همین مساله نهایتا به افزایش تولید پودر لباسشویی توسط برندهای صعنتی منجر شد.BASF  که آلمانی بود،DEFT و Gamble  که آمریکایی بود و برند تاید را بر سر زبانها انداخت، جزو نخستین تولیدکننده های صنعتی پودرهای ماشين  لباسشویی هستند.

تا دهه ۵۰ میلادی، تقریبا تنها ماده شوینده برای البسه در کشورهای پیشرفته، صابون بود. به غیر از صابون، ماده شوینده دیگری که برای شستن لباسها به کار می‌رفت، آلکیل بنزن سولفونات بود. اما از آنجاکه این ماده قادر به از بین بردن باکتری ها یا قارچ ها نبود، تولیدکنندگان مجبور شدند از مواد پیشرفته دیگری بهره بگیرند که قادر باشد چربی‌ها و میکروب‌های زنده را از بین ببرند. از آن زمان تاکنون تولیدکنندگان مختلف به دنبال راه‌هایی برای بهبود پودرهای شوینده هستند. راه هایی که کمک میکند تا پودرها یا مایع لباسشویی ای بسازند که در عین تخریب بافت کثیفی‌ها، باکتری ها و لکه ها، به پارچه لباس صدمه وارد نکند.

تاریخچه ساخت و تولید پودر لباسشویی

تاریخچه ساخت و تولید پودر لباسشویی

در اینجا فهرستی از تلاش های این تولیدکنندگان را در مسير تاریخچه ساخت و تولید پودر لباسشویی می‌خوانید. تلاش هایی که در هر دهه به قدرت بیشتر شوینده ها در تمیز و پاک کردن البسه کمک کرده است.

دهه ۶۰: اضافه کردن آنزیمی که لکه را از بین می‌برد.

دهه ۷۰: آغاز تولید شوینده های چند کاره. شوینده هایی که هم می‌شویند و هم نرم کننده دارند. این دهه همچنین آغاز تولید و عرضه صابون های مایع در بازار بود.

دهه ۸۰: آغاز تولید پودرهای شوینده ای که در آب سرد هم قادر به حل شدن و تمیز کردن البسه هستند.

دهه ۹۰ میلادی: آغاز تولید ژل های معطر، نرم کننده لباس و مایع های مخصوص شستشوی لباس

سال ۲۰۰۰  به بعد: تولید محصولات شوینده آنتی باکتریالی که سازگار با محیط زیست باشند، آب زیادی را برای آبکشی نیاز نداشته باشند و همچنین قرص‌های همه کاره ای که یک عدد از آنها برای تمیز کردن لکه ها، جرم ها و کثیفی های خیلی زیاد کافی است.