پاک کردن لکه مایونز از روی لباس

انتخاب رنگ مد روز برای لباس مجلسی
۱۶ شهریور ۱۳۹۸
همه چیز درباره شستن لباس های نو
۲۳ شهریور ۱۳۹۸

سس ها و در میان سس ها، سس مایونز جزو بدترین لکه های ایجاد شده روی لباس هستند. بسیاری از سس های مایونز را به طعم دهنده ها و ادویه های گوناگون می آمیزند تا غذاها و ساندویچ ها خوشمزه تر شوند، بعضی دیگر نیز آغشته به انواع روغن و سرکه های لذید هستند. به همین دلیل هم هست که پاک کردن لکه مایونز از روی لباس سخت می شود چون ما تقریبا از محتویات داخل آن خبر نداریم و نمی دانیم پاک کننده چه نوع خوراکی ای را استفاده کنیم تا لکه را از بین ببریم. اساسا به همین دلیل هم هست که خشکشویی ناتا به تمام مشتریانش توصیه می کند که از شستن و پاک کردن لکه ها در خانه اجتناب کنند و پیش از آنکه آب با لکه ها برخورد کند، آن را به خشکشویی ببرند.

با همه اینها نمی توان منکر وجود ترفندهایی خاص برای پاک کردن لکه مایونز از روی لباس شد. همیشه راهکاری وجود دارد که به واسطه آن می توان لباس ها را نجات داد.

ترکیب سس مایونز و پودرهای شوینده

مایونزهای واقعی حاوی الکل، زرده تخم مرغ، روغن و طعم دهنده ها هستند اما ترکیب سس مایونز در ایران متفاوت است. ما معمولا مایونزهایی را می خوریم که از زرده و سفیده تخم مرغ، روغن، سرکه و طعم دهنده ها تشکیل شده است. حال اگر لباستان به لکه مایونز آغشته شد، از یک چاقوی کند، قاشق یا حتی از یک عابربانک کمک بگیرید و مایونز را از روی لباس بردارید. لکه را هرگز با دستمال پاک نکنید. آمدن یک پارچه روی پارچه دیگر باعث می شود که سس روی لباس کشیده شده و پاک کردن یا حتی برداشتن آن را مشکل تر کند.

پاک کردن لکه مایونز از روی لباس

در این مرحله باید بدانید که چون بخش عمده و اصلی لکه ایجاد شده، روغن است باید از لک برها یا شوینده هایی برای پاک کردن لباس استفاده کنید که پاک کننده روغن هستند و نه چیزهای دیگر. بسیاری از پودرهای شوینده که خاصیت «لکه بری» روی بسته بندی شان دیده می شود، حاوی مواد لازم برای پاک کردن لکه مایونز از روی لباس هستند. تاید و پرسیل از جمله این پاک کننده ها هستند که آنزیم های لازم برای این منظور را دارند. هرچند که اگر مایع لکه بر مخصوص استفاده کنید، بهتر است و ایده آل. اگر چنین مایعی در خانه دارید آن را بر روی برس نرمی همچون مسواک بریزید و لکه مایونز را از روی لباستان پاک کنید.

اجازه دهید که لکه بر لباس دست کم ۱۵ دقیقه روی لباستان بماند و بعد آن را با آب داغ بشویید.  اگر لباس تان مارک دار است و برچسب مراقبت دارد، یا تمام این مراحل را نادیده بگیرید و لباس را در اولین فرصت به بهترین خشکشویی تهران ببرید یا اینکه پیش از هر اقدامی دستورالعمل شستشوی لباس را بخوانید و اگر نکته ای را درباره شستشو با آب داغ یا پاک کردن لکه ها متذکر شده، با دقت رعایت کنید. اگر احتمالا مایع لکه بر برای از بین بردن لکه مایونز روی لباس پاسخگو نبود، یک بار دیگر پروسه پاک کردن لکه را با این مایع امتحان کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر لباستان از پارچه پلی استر است، آن را نباید با آب داغ بشویید.

لکه مایونز و لباس هایی که فقط باید خشکشویی شوند

اگر از بد روزگار سس مایونز روی لباسی ریخت که فقط باید خشکشویی شود –مثل انواع ترمه یا کاپشن پر– ابتدا با یک چاقوی میوه خوری، سس را از روی لباس بردارید. وقتی که منطقه لک شده خشک شد، تکه ای کاغذ سفید و تمیز یا حتی تکه ای نان را روی لکه بگذارید تا روغن لباس را به خود جذب کند. و در مرحله آخر در اولین فرصت ممکن لباس تان را به خشکشویی ببرید و عنوان کنید که لباس تان با سس لکه دار شده است.