شستشوي لباس ريون در خانه یا در خشک شویی ؟

توصیه خشک شویی ناتا شستشوی لباس های کتان مراقبت لباس کتان
توصیه خشک شویی ناتا درباره شستشوی لباس های کتان
۱۷ دی ۱۳۹۷
راهنمای اتو کردن لباس ها اتو کردن لباس های کتان اتوی لباس های ساتن 
راهنمای اتو کردن لباس ها
۲۲ دی ۱۳۹۷

لباس های ریون و پارچه های ویسکوز از الیاف سلولزی بافته شده اند. الیافی که از خرده چوب ها مشتق شده اند. در حقیقت لایه های نازک چوب با مواد شیمیایی دیگر ترکیب و سپس پارچه‌های ریون و ویسکوز بافته شده‌اند. همین نکات‌اند که مراقبت لباس های ریون را سخت می‌کنند و گاهی نمی‌دانیم لباس ریون را باید در خانه بشوییم یا در خشک شویی .

راه درست کدام است؟ شستن ریون و ویسکوز در خانه یا در خشک شویی ؟

مراقب و شستشوی لباس های ریون و لباس های ویسکوز به دقت و ظرافت خاصی نیاز دارد. چراکه همه انواع پارچه های ریون شبیه به یکدیگر نیستند. برخی از آنها طی فرایند تولید به ثبات رنگ رسیده اند و جنس محکمی دارند. بنابراین می توان آنها را در ماشین لباسشویی شست. اما برخی دیگر این خصوصیات را ندارند و به گونه ای باید شسته و اتو شوند که آسیبی به آنها وارد نشود. این مساله، مهم ترین دلیلی است که باید پیش از تصمیم گیری برای اینکه لباس های ریون را در خانه بشویید یا در خشک شویی ، برچسب مراقبت از لباس را به دقت بخوانید.

اصل کلی مراقبت از پارچه یا لباس ریون می گوید که لباس های ریون باید در خشک شویی تمیز شوند. با این حال، تولیدکننده های زیادی هستند که پارچه های ریون قابل شستشو در خانه را تولید می کنند.

شستشوي لباس ريون در خانه یا در خشک شویی ؟

شستشوي لباس ريون در خانه یا در خشک شویی ؟

آن دسته از لباس های ریون که با شستشو آب می‌روند، بی‌رنگ می‌شوند یا رنگ پس می‌دهند، پارچه‌هایی فاقد مواد خاص هستند. از این رو اگر لباس ریون شما برچسب «فقط خشک شویی» را دارد، شستن آن را در خانه فراموش کنید. حتی کارشنان پوشاک اعتقاد دارند که لباس های ریون تثبیت شده هم بهتر است که در خشک شویی شسته شوند. البته ممکن است پارچه ریون شما به راحتی شسته شود اما به احتمال بسیار قوی، آستر لباس آسیب می بیند.

لباس ریون و ویسکوز را چگونه بشوییم؟

لباس های ریون بدون آستر همانند پیراهن‌ها، روسری‌ها یا بلوزها می‌توانند با آب سرد و شوینده‌های بسیار ملایم شسته شوند. شستشوی لباس‌های بدون آستر با دست می‌تواند از آسیب البسه پیشگیری کند اما نباید آنها را فشار دهید یا بچلانید. چون وقتی لباس های ریون خیس هستند، نیمی از مقاومتشان را از دست می‌دهند، پاره می‌شوند یا تغییر سایز می‌دهند.

پس از شستشوی لباس های ریون با دست، نوبت به خشک کردن آنها می رسد. بهترین راه این است که لباس های ریون را میان حوله قرار دهید تا آب آنها به سرعت جذب شود. سپس آنرا در معرض هوا بگذارید یا به یک چوب لباسی آویزان کنید تا تغییر سایز ندهند یا چروک نشود.
آخرین نکته درباره لباس های ریون این است که هرگز آنها را در شرایطی قرار ندهید که چروک شوند. مثلا آنها را زیر لباس های دیگر قرار ندهید. چراکه چروک‌های ایجاد شده بعدها به سختی صاف می‌شوند و لباستان هم ظاهر اولیه‌اش را از دست میدهد.