همه چیز درباره شستن لباس های نو

پاک کردن لکه مایونز از روی لباس
۲۰ شهریور ۱۳۹۸
حشراتی که لباس را سوراخ می کنند
۲۵ شهریور ۱۳۹۸

همه ما لباس های نو را دوست داریم. رنگ لباس های نو پررنگ و زیباست. خط تای آن هنوز تازه است و نوارهای تزئینی کنار آن اطو شده و زیبا هستند. پس چرا باید آنها را بشوییم و از ریخت قیافه بیندازیم شان؟ شستن لباس های نو 
حقیقت آن است که این ظاهر زیبا تنها یک سوی واقعیت لباس های نو است. آن خط اطوهای زیبا و رنگ های روشن، دقیقا همانند مرد اغواگر خوش بو و خوش پوشی است که در اولین دیدار خود را طوری آراسته کرده که هیچ کس نتواند به عمق مشکلات روحی و روانی اش پی ببرد. لباس های نو هم همین گونه هستند. زیبایی هایی که چشم و دل شما را به خود خیره کرده اند، اجازه نمی دهند میکروب ها و بخش دیگری از واقعیت های موجود در لباس های نو را ببینید. آنچه در ادامه می آید، نگاهی است به همین موضوع.

خلاصی از رنگ اضافی لباس های نو

یکی از دلایلی که به خاطر آن باید لباس های نو را بشوییم، خلاص شدن از رنگی است که می تواند به لباس زیر، بدن یا دیگر لباس های مان منتقل شود. بیشتر پارچه هایی که از الیاف مصنوعی درست شده اند، مثل پلی استر و اکرلیک با آزو آنیلین رنگ شده اند. و این رنگ ها می توانند در پوست بیشتر افراد، باعث واکنش های پوستی شدید شوند. به خصوص اگر استفاده کننده از این البسه، کودکان باشند. پوست کودکان حساس تر است و خیلی زود می تواند آنها را بیمار کند. گاهی این واکنش های پوستی بسیار شدید است و به مسمومیت کودکان منجر می شود و گاهی این واکنش ها تنها به خشکی پوست، خارش یا کهیر منجر می شود. بنابراین شستن لباس های نو پیش از آنکه آنها را برای اولین بار به تن کنیم، راهی است برای پیشگیری از اتفاقات ناخوشایند بعدی.

مهم‌ترین دلیل برای شستن لباس های نو ، حذف مواد شیمایی‌ای است که کارخانه‌های تولید البسه به لباس اضافه کرده‌اند

مهم‌ترین دلیل برای شستن لباس های نو ، حذف مواد شیمایی‌ای است که کارخانه‌های تولید البسه به لباس اضافه کرده‌اند

باکتری، قارچ و حشرات

پرو کردن لباس ها در اتاق پرو یکی دیگر از دلایل مهم برای شستن لباس های نو است. قارچ، زخم ها، حساسیت ها و دیگر مشکلات پوستی با یک بار پوشیدن لباس می توانند به دیگران منتقل شوند. پس چرا باید ریسک یک بیماری پوستی را به جان بخرید؟
آخرین و مهم ترین دلیل برای شستن لباس های نو ، حذف مواد شیمایی ای است که کارخانه های تولید البسه به لباس اضافه کرده اند تا رنگ لباس و پارچه را به ثبات برسانند. این مواد همچنین راهی است برای محافظت از پارچه دربرابر کپک زدگی پارچه هایی که از نخ طبیعی بافته شده اند. البته این مواد شیمیایی خطرناک نیستند اما اگر پوست حساسی دارید، این مواد می تواند برای تان دردسر ساز شود. نکته دیگر اینکه تمام این مواد با یک بار شستن از بین نمی رود بلکه فقط بوی شدیدشان از بین می رود.

چگونه لباس های نو را بشوییم

لباس های نو را دقیقا باید بر اساس دستور العملی شست که روی برچسب مراقبت از لباس درج شده است. و اگر این برچسب حاوی هشدار «شستشوی جداگانه» است، بدانید که قرار است لباس تان رنگ پس دهد. شستن این نوع لباس ها مقداری از رنگ اضافی این البسه را حذف می کند اما بعد از هر بار شستشو به این دقت کنید که اگر آب، همچنان رنگی است، باید لباس را یک بار دیگر آبکشی کنید و در دفعات بعدی شستشو یا آن را جداگانه بشویید یا با لباس های همرنگ خودش.