توصیه هایی برای شستشو و مراقبت از پرده

تاریخچه ساخت و تولید پودر لباسشویی
تاریخچه ساخت و تولید پودر لباسشویی
۳ تیر ۱۳۹۸
شستن لباس ها در تابستان چگونه بايد باشد؟
شستن لباس ها در تابستان
۸ تیر ۱۳۹۸

قبلا درباره اینکه چرا بهتر است شستشوی پرده های خانه را به یک خشکشویی مناسب بسپاریم، صحبت کرده بودیم. طراحان و دوزندگان پرده، این وسیله دکوری را معمولا از ترکیب چندین پارچه تهیه می‌کنند و این نکته به اضافه بلند و حجیم بودن پرده‌ها معمولا مانع از این می‌شود که این وسیله دکوری در ماشین لباسشویی به طور کامل شسته شود. با همه اینها دانستن و به کار بستن نکاتی که باعث عمر طولانی تر پرده های خانه شما شود، خالی از فایده نیست. به خصوص که پرده‌های خوب و زیبا بسیار گران قیمتند. در این مطلب توصیه‌هایی داریم برای شستشو و مراقبت از پرده های خانه.

مراقب نور خورشید باشید

نور خورشید و همین طور گرد و خاک برای پرده های خانه شما به شدت مخرب هستند. اگر منزل‌تان نورگیر است یا در منطقه پر گرد و خاکی قرار دارد، سعی کنید رنگ پرده خانه را با دقت بیشتری انتخاب کنید. پارچه‌های رنگ روشن، نور خورشید را بیشتر بازتاب می‌دهند و دیرتر کمرنگ می‌شوند یا رنگ شان را از دست می‌دهند. و در مقابل پارچه‌های تیره‌رنگ، نور را به خود جذب کرده و خیلی زود تغییر رنگ می‌دهند. بسیاری از خانواده های ایرانی قبل از نصب پرده، ملحفه سفیدی را به پنجره نصب می‌کنند اما شیوه های دیگری هم برای محافظت از پرده های لاکچری وجود دارد. انواع دراپه ها و محافظ های پنجره از جمله این تدابیر به حساب می‌آیند.

یک قدم جلوتر از شستشوی پرده بردارید

شاید فکر کنید شستشوی مدام پرده‌ها بهترین راه‌حلی است که پیش رو دارید. اما حقیقت آن است که با وجود ایده‌های شستشو و مراقبت از پرده می‌توانید کیفیت بیشتر و عمر طولانی‌تری به پرده‌های خانه‌تان بدهید. یکی از این ایده ها این است که دراپه پشت پنجره را در پایان هر روز تکان بدهید. این مراقبت هرروزه، مانع از نفوذ گرد و غبار به پرده می شود. اگر ماهی یک بار هم با درجه کم جاروبرقی دراپه ها را جارو کنید، تعداد دفعاتی که مجبور می‌شوید برای شستشوی پرده به خشکشویی مراجعه کنید، به یک یا دو بار در سال می‌رسد.

توصیه هایی برای شستشو و مراقبت از پرده

توصیه هایی برای شستشو و مراقبت از پرده

درباره پرده‌های لاکچری و پرزرق و برق چه کنیم؟

اگرچه به هر حال ناگزیر از شستشو و مراقبت از پرده هستید اما برخی از انواع پرده ها را هرچه کمتر بشویید، بهتر است. پرده‌های یالان دار، پرده‌هایی که تزئینات و نواردوزی‌های پرزرق و برق دارند و در دوخت آنها پارچه‌های متفاوتی به کار رفته، صلاح نیست که به طور مرتب شسته شوند. درواقع تنها وقتی باید این دسته از پرده‌ها را بشویید که فروشنده اجازه این کار را به شما داده باشد. در این صورت، یا باید آنها را به خشکشویی بسپارید یااینکه با استفاده از آب سرد، شوینده‌های بسیار ملایم و پایین درجه گردش ماشین لباسشویی آنها را بشویید. و اگر از این روش استفاده می‌کنید، نباید ماشین را پر کنید. به علاوه بلافاصله پس از بیرون آوردن پرده از ماشین، باید بخش پشتی پارچه را با ملایمت اطو کنید.

پرده‌های طرح‌دار و پلیسه دار

نکته مهم در شستشو و مراقبت از پرده های لاکچری این است که بسیاری از این پرده ها همانند پرده های گل برجسته و یالان های پلیسه دار که جنس ۹۰ درصد آنها، ساتن است، اصلا نباید در خانه شسته شوند. اما راه مراقبت از آنها چیست؟ جاروبرقی! جارو کشیدن این پرده‌ها بهترین شیوه برای سالم و پاکیزه نگاه داشتن پرده‌های گل برجسته و پرده های پلیسه دار است. هر از چندگاهی پشت و روی پرده ها را از بالا به پایین و گردگیری کنید.

برای پاک کردن اثر انگشت یا لکه های اینچنینی نیز مایعی از آب گرم و مایع ظرفشویی تهیه کنید. سپس اسنفجی را به این مایع آغشته کرده و آرام روی لکه ها بکشید. یک بار دیگر اسفنج را آب بکشید، طوری که اثری از مایع شوینده در آن نباشد، و این بار، این اسفنج را که حاوی آب است، روی لکه ها بکشید و بگذارید پرده به کمک هوای آزادی که از پنجره می آید، خشک شود. در پایان اگر احتمالا جای قطرات آب روی پارچه باقی مانده بود، این بخش از پارچه را بخارشویی کنید. یعنی یا از بخارشوی تان کمک بگیرید یا از اطوی بخارتان.