شستشوی پارچه های قدیمی و مراقبت از آنها

خطرات شستن لباس مجلسی در خانه
خطرات شستن لباس مجلسی در خانه
۱۹ تیر ۱۳۹۸
خشکشویی لباس های شب
دانستنی هایی درباره خشکشویی لباس های شب
۲۶ تیر ۱۳۹۸

آنها که طعم مادربزرگ داشتن را چشیده‌اند، خیلی خوب می‌دانند وقتی از شستشوی پارچه های قدیمی حرف می‌زنیم، از چه چیزی سخن می‌گوییم. مادربزرگ‌ها همیشه بقچه‌ای دارند که پر از اشیاء زیبا و ارزشمند است. گاهی به مناسبتی خاص سراغ این بقچه می‌روند و تحفه‌ای از آن بیرون می‌آورند. گاهی هم محتویات بقچه را اصلا بیرون نمی‌آورند و به کسی جز خودشان نشان نمی‌دهند. محتویاتی که برایشان ارزش مادی ندارد. بلکه برایشان یادآور انبوهی از خاطرات خوب و بد گذشته است و به عنوان یادگاری نگاهشان داشته‌اند. پارچه های مخمل، روسری‌های ترکمن، سجاده های ترمه، کیف دستی های قدیمی پارچه ای و پارچه ها و اشیا مشابه که هرگز با شی مشابه‌شان جایگزین نمی‌شوند. به همین دلیل هم هست که اطلاع از روش های شستشوی پارچه های قدیمی بسیار ضروری و واجب است. به خصوص اگر یکی دو تا از این پارچه های زیبا و ارزشمند به شما ارث رسیده باشد و خودتان را ملزم به نگهداری درست و مناسب از آنها بدانید. آنچه در ادامه می‌خوانید، روش های تمیز کردن این پارچه ها و همچنین نگهداری و مراقبت از آنهاست.

شستشوی پارچه های قدیمی

تلاطم ماشین لباسشویی اگرچه کمترین درجه آن باشد و اگرچه از ملایم ترین شوینده ها استفاده کنید، به پارچه های قدیمی آسیب وارد می کند. بنابراین اگر پارچه ای در خانه دارید که از نظر مادی یا معنوی برایتان ارزشمند است، از شستشوی آن در خانه صرف نظر کنید.

البته بسیاری از دلالان پارچه های اصیل و گرانبها نسبت به شستشوی پارچه های قدیمی در خشکشویی ها هشدار می دهند. اما با تمام این حرفها خشکشویی پارچه هایی که قدمت چندین ساله دارند، هنوز هم بهترین راه حل برای شستشو و مراقبت از آنها شناخته می شود. البته بد نیست پیش از تحویل پارچه به متصدی خشکشویی از قبل درباره حساسیت و ارزش مادی پارچه هشدار بدهید.

نکته آخر هم اینکه اگر به طور تصادفی پارچه گرانبهایتان لکه دار شد، تمام آن را نشویید. بلکه فقط اقدام به پاک کردن لکه از روی پارچه کنید.

نگهداری و مراقبت از پارچه های قدیمی

این نکته را که البسه پیش از جمع آوری و نگهداری، باید به خوبی شسته و تمیز شوند، درباره پارچه های قدیمی هم صدق می‌کند. درحقیقت حتی اگر پارچه یا لباس تمیز به نظر می‌رسند، باز هم باید شسته، تمیز و لکه گیری شوند به این دلیل که آنها ظاهرا تمیز هستند. و درواقع، حاوی لکه های ریزی –مثل قطرات عرق- هستند که با چشم دیده نمی شود و با گذشت زمان به لکه های قهوه ای غیرقابل پاک شدن تبدیل می‌شوند.

شستشوی پارچه های قدیمی

شستشوی پارچه های قدیمی

هرگز پارچه های قدیمی را در پلاستیک نگهداری نکنید. این پارچه ها باید راهی به هوای آزاد داشته باشند. به علاوه ممکن است که پلاستیک آرام آرام پوسیده شود که در این صورت با پارچه ها برخورد می‌کند و می تواند به آنها آسیب وارد کند.

نکته آخر هم درباره نگهداری پارچه های گرانبها این است که بقچه آنها را در جای خشک، خنک و به دور از رطوبت یا نور آفتاب قرار دهید. و بهتر است بدانید که زیرزمین، اتاق زیر شیروانی، پارکینگ یا انباری مکان های مناسبی برای این منظور نیستند.