خطرات شستن لباس مجلسی در خانه

تاريخچه پيداش اطو
تاريخچه پيداش اطو
۱۷ تیر ۱۳۹۸
شستشوی پارچه های قدیمی
شستشوی پارچه های قدیمی و مراقبت از آنها
۲۴ تیر ۱۳۹۸

و از آنجاکه تعداد افرادی که این سوال را پرسیدند، زیاد شد، ترجیح دادم تعدادی از این خطرات را با همه کسانی که سایت ناتا را دنبال می‌کنند، به اشتراک بگذارم. به این صورت تعداد بیشتری از مشتریان یا خوانندگان عادی به جواب پرسش‌هایشان می‌رسند.

یکی از مهم‌ترین خطرات شستن لباس مجلسی در خانه به تزئینات لباس و همینطور امکانات محدود ماشین لباسشویی خانگی مربوط می‌شود. زمانی که شما لباس مجلسی تان را در ماشین می‌اندازید یا با دست می‌شویید، به احتمال بسیار زیاد باعث می‌شوید تا چسبندگی تزئینات لباس از بین برود. درواقع چسب یا دوختی که برای سنگ، مروارید یا منجوق لباس به کار رفته است، چسب و دوخت محکم و استخوان داری نیست و مقدار کمی آب داغ یا چرخش یا چلاندن می‌تواند به راحتی آن دوخت یا چسب را از بین ببرد و دیگر تزئینی روی لباس باقی نماند.

به همین دلایل از خشک کن ماشین هم نمی‌توانید استفاده کنید. درواقع از نور آفتاب هم برای خشک کردن لباس مجلسی تان نمی‌توانید کمک بگیرید چون اولی باعث چروک بیش از اندازه و کنده شدن تزئینات روی لباس می‌شود و دومی، رنگ تزئینات و یا پارچه لباس را از بین می‌برد.

خطرات شستن لباس مجلسی در خانه

خطرات شستن لباس مجلسی در خانه

خطرات شستن لباس مجلسی در خانه به شستشو و خشک کردن آن ختم نمی‌شود. شما بعد از شستن، نیاز به اتو کردن لباس مجلسی دارید و همین مساله، باید مانع از آن شود که لباس مجلسی را در خانه بشویید به این دلیل که گرمای اتو باعث شل شدن چسب تزئینات می‌شود. و اگر اتو را روی کمترین درجه قرار دهید، لباستان صاف نمی‌شود.

از دیگر خطرات شستن لباس مجلسی در خانه باید به رنگ دادن آنها اشاره کرد. نوارهای اطراف لباس، منجوق، سنگ، تور به کار رفته در لباس و دیگر تزئینات هر کدام رنگ و جنس مخصوص به خود را دارند. و وقتی که لباس مجلسی را در خانه می شویید، احتمال رنگ پس دادن هر کدام از اینها به یکدیگر وجود دارد. از سوی دیگر رنگ سنگ و منجوق و ملیله هم با گذر زمان محو می‌شود بنابراین هم باید بدانید که از چه نوع شوینده‌هایی استفاده کنید و هم خیلی خوب نسبت به زمان آبکشی و خشک کردن این لباس ها آگاه باشید.

نکته پایانی اینکه بدون شک به غیر از خشکشویی، راه دوم شستن لباس های مجلسی، استفاده از ماشین لباسشویی یا شستشو با دست است اما ریسک‌هایی دارد که باید بپذیرید و بعد، انتخاب کنید که آیا هزینه خشکشویی را قبول کنید یا هزینه از دست رفتن لباس مجلسی‌تان را.