خشک شویی های طراز اول و بخارشویی لباس ها

چرا همیشه باید پتو، بالشت و ملافه ها را به بهترین خشکشویی تهران ببرید؟
۲۲ مهر ۱۳۹۷
همه چیز درباره لباس ابریشمی و شستشوی پارچه ابریشمی
۲۴ مهر ۱۳۹۷

بخارشویی، شیوه تازه ای از شستشو که اخیرا مورد توجه قرار گرفته در خشکشویی ها اگرچه قابل انجام است اما شیوه مرسومی نیست و خشک شویی های طراز اول آن را به مشتریان خود پیشنهاد نمی دهند. خشکشویی های طراز اول معتقدند که بخارشویی، تنها در مواردی کاربرد دارد که قبلا در فرایند شستشو از شوینده حلال آب استفاده شده باشد.
اساسا خشک شویی های طراز اول می دانند که چون بخارشویی با حرارت بسیار زیاد همراه است، لباس ها در هنگام بخارشویی نباید با فشار گرما تغییر شکل دهند.
خشک شویی های طراز اول همچنین برای بخارشویی لباس ها دستگاه طراحی شده یا سیستمی شبیه به آنچه در ماشین های لباسشویی صنعتی وجود دارد، ندارند. در حقیقت خشک شویی های طراز اول از همان بخارشوی هایی استفاده می کنند که نازل دارد و بخار لازم را به لباس می دهد.

خشک شویی های طراز اول

با همه اینها خشک شویی های طراز اول ، در شستشوی برخی اقلام ناچارند از شیوه بخارشویی برای شستن استفاده کنند. به عنوان مثال خشک شویی های طراز اول برای تمیز کردن لوردراپه از بخارشویی کمک می گیرند چراکه دراپه ها در هر روش دیگری غیر از این، دچار شکستگی، پارگی و یا تغییر شکل می شوند.
اساسا اینکه برای تمیز کردن کدام پارچه ها می توان از سیستم بخارشویی استفاده کرد و برای کدام پارچه ها هرگز نباید از این شیوه کمک گرفت، موضوع بسیار ظریف و تخصصی ای است. نمونه بسیار خوب، پارچه ای مثل ابریشم است که هم می تواند با بخار تمیز شود و هم مواردی وجود دارد که نباید برای شستشوی آنها از بخار استفاده کرد. در واقع، یک اصل کلی وجود دارد که بر اساس آن، لباس های ابریشمی نباید با آب شسته شوند بلکه یا باید خشکشویی شوند یا بخارشویی. با این حال، همین اصل می گوید که هر لباسی که ابریشمی باشد، نباید بخارشویی شود.

چه لباس هايي را در خانه نشوییم؟

اما خشک شویی های طراز اول در شستشوی کدام پارچه ها و لباس ها هرگز نباید از سیستم بخارشویی کمک بگیرند؟ پارچه ها و لباس هایی از جیر، توری ابریشمی، برخی از انواع ابریشم، پارچه های موم شده، مخمل، لباس های چرم یا هر لباس و پارچه دیگری که دارای تزئینات، سنگدوزی یا ملیله دوزی و غیره است، نباید با بخار شسته یا تمیز شوند.
همچنین برخی از خشک شویی های طراز اول بخارشویی را برای لباس هایی که پس از شستشو به شدت سنگین می شوند، مثل حوله ها پیشنهاد می کنند چراکه معتقدند بخار به عنوان یک ضد عفونی عمل می کند، اما همین توصیه هم همیشه کاربرد ندارد و قبل از اقدام باید برچسب مراقبت از لباس بررسی و به دقت مطالعه شود.
به طور کلی، خشک شویی های طراز اول معتقدند که بخارشویی می تواند به کاهش حساسیت ها، کشتن میکروب ها در پارچه، برداشتن چین و چروک ها، و نو نگه داشتن اثاث خانه و برخی لباس ها کمک کند.
اگرچه بخارشویی می تواند منجر به آسیب به البسه شود، استفاده از بخارشوی ها برای تمیز کردن اثاثیه و لوازم خانگی تاثیر به سزایی دارد. گفته می شود که تکنولوژی بخار قابلیت ضد آلرژیک دارد و موادی را که آلودگی های آلرژیک دارند، از بین می‌برد؛ چیزهایی همانند گرد و غبار خانگی، موی حیوانات، گرده‌های گیاهان و حتی شوره‌های سر را که همگی حساسیت زا هستند.