حشراتی که لباس را سوراخ می کنند

همه چیز درباره شستن لباس های نو
۲۳ شهریور ۱۳۹۸
چکمه های چرمی را چگونه تمیز کنیم؟
۲۷ شهریور ۱۳۹۸

قبلا گفتیم که برخلاف آنچه ما تصور می کنیم، تنها بید تنها حشره ای نیست که لباس های ما را سوراخ می کند. حشراتی که ما اغلبا آنها را با چشم نمی بینیم نیز به راحتی می توانند وارد کمد لباسمان شوند و لباس هایمان را لقمه شام و ناهارشان کنند. حشراتی که لباس را سوراخ می کنند 

سوسک ها

سوسک یکی از این حشرات است. این موجود دوست نداشتنی فقط لباس و کاغذ نمی خورد، فضولات سوسک می تواند باعث ایجاد بیماریهای جدی ای همچون آسم شود یا بیماری های عفونی دیگر را به ما منتقل کند. اما راه هایی برای مقابله با آن و دور کردن آن از خانه وجود دارد. به عنوان مثال اگر بدانید که سوسک ها به سوی بوی عرق بدن ما و همچنین لکه های به جای مانده از مایعات، غذا و نوشیدنی های حاوی قند جذب می شوند، با شستشوی مرتب و به موقع البسه می توانید آنها را از خانه و زندگی و لباس های تان دور کنید. چون در حقیقت سوسک ها وقتی دارند لکه آب سیبی را که روی پیراهن کتان تان چکیده می خورند، بخشی از پارچه را هم گاز می زنند و خیلی راحت پیراهن دوست داشتنی تان را سوراخ می کنند.

جیرجیرک ها

داستان جیرجیرک ها دقیقا شبیه داستان سوسک هاست. آنها هم بدن های کثیف، لکه های به جای مانده از نوشیدنی و غذا و چیزهایی از این قبیل را پیدا می کنند و وقتی دارند وسط مهمانی لکه ها دلی از عزا درمی آورند، نخ های لباس را بیرون می کشند و به آنها صدمه می زنند.

حشراتی که لباس را سوراخ می کنندالبته به احتمال بسیار زیاد شما متوجه این موضوع نمی شوید تا زمانی که لباس را از ماشین لباسشویی بیرون می آورید و بعد چشم تان به آن سوراخ چندش آور می افتد. گاهی هم اتفاق می افتد که لباس تمیز است اما شما در منطقه ای مرطوب زندگی می کنید که جیرجیرک ها در آن حضور ویژه و پررنگی دارند. در این صورت احتمال اینکه مدفوع این حشره بر روی لباس تان لکه ای باقی بگذارد، بسیار زیاد است. در این صورت باید لباس تان را دوباره بشویید تا دچار بیماری های پوستی نشوید.

فیبرات ها

فیبرات ها که شباهت بسیار زیادی به ماهی های نقره رنگ (silverfishها) دارند، خال های نقره ای و پشت قهوه ای رنگ دارند. فیبرات ها بال ندارند و بدن های هویج شکل و پنج پا دارند. فیبرات ها بیشتر در شب دیده می شوند و محل های گرم را برای زندگی کردن می پسندند. این حشره به طور مشخص به پارچه ها و البسه کتان، لینن، ریون و پارچه هایی علاقه دارند که انعطاف پذیرند. آنها غیر از این پارچه ها، به لکه های ناشی از نوشیدنی هایی که حاوی قند هستند و لکه غذاهای چرب روی لباس جذب می شوند.

فهرست حشراتی که لباس را سوراخ می کنند، به همین ها ختم نمی شود. موریانه ها، Silverfish ها و چند نوع بید مختلف هم هستند که در مناطق سرد یا گرم به البسه حمله می کنند و در صورتی که خوشایند آنها باشد، می مانند و به لباس های مان صدمه می زنند. شاید بهترین راه این باشد که هرگز لباس نشسته را در کمدتان نگذارید. حتی اگر آن لباس را برای یک بار پوشیده باشید. درست است که تی شرتی که تنها یک بار آن را پوشیده اید، از نظر شما تمیز و پاکیزه است اما حشراتی که لباس را سوراخ می کنند ، حس بویایی قوی تری نسبت به شما دارند و چون در به در دنبال یک لقمه غذای چرب و نرم هستند، خیلی زود به لباس شما می رسند. به یاد داشته باشید که دانه های عرق به جای مانده بر روی لباس هایتان با چشم دیده نمی شوند.